Educatiefonds

‘Onze’ meiden, we zijn trots op ze!

Allemaal komen ze uit een klein woestijnachtig dorpje genaamd Olturot, een droge onderontwikkelde omgeving ten oosten van het Turkana meer. Veel meisjes hier hebben al een baby als ze nog geen 16 jaar zijn. Sommigen worden alleenstaande moeder, maar tienerhuwelijken komen ook regelmatig voor.

De meisjes die gesponsord worden door dit project komen uit een gecompliceerde gezinssituatie. Er kwamen in oktober 2018 weer 4 nieuwe aanmeldingen. Grace, Susan en Sabina uit Olturot en Salome uit Kitale. We hebben besloten om Grace en Susan op te nemen in het Educatiefonds.

Susan gered van uithuwelijking…

Vorig jaar in februari wilde Susan’s vader haar uithuwelijken als 2e vrouw van een oudere man. Susan is weggerend en ging naar de CITAM mission basis in Olturot om haar verhaal te vertellen. In haar cultuur is ze waardevoller als herderin van de kamelen en geiten. De ‘shanga’ girls zoals ze genoemd worden, gaan nooit naar school. Susan wil graag lerares worden en we zijn onder de indruk van haar moed om voor zichzelf op te komen. Als ze naar school gaat is de kans kleiner dat haar vader zijn plannen om haar al op 14-jarige leeftijd uit te huwelijken zal doorzetten.

Als Christelijke organisatie vinden we het belangrijk om haar met behulp van het Educatiefonds een uitweg te bieden en hopen we dat haar familie en andere meisjes in de omgeving haar als een voorbeeld zullen zien!

Grace’s moeder is weduwe met 10 kinderen…

Als weduwe tien kinderen groot brengen is al een hele opgave – ervoor zorgen dat er voor iedereen iets te eten is. Om daarnaast ook nog schoolgeld te betalen is voor haar niet op te brengen. Grace groeit op in een bescheiden manyatta, haar thuis. Ze wil heel graag verpleegster worden later om zo de zieken in haar dorp te kunnen helpen. Wat zal het een bemoediging zijn als we die droom werkelijkheid maken! Ze is een jonge Christen en ze zingt graag met het praise & worship team van haar kerk, Citam Olturot.

Mama Jenisa bidt voor beter leven van haar dochter

Een moeder en 3e vrouw komt op voor haar oudste dochter! Zelf werd ze op 10-jarige leeftijd uitgehuwelijkt en haar gebed is dat ze haar dochters op weg kan helpen naar een beter leven.  De vader van het meisje wil niet bijdragen aan haar onderwijs maar verwacht dat ze helpt bij het verzorgen van het vee, volgens de lokale levenswijze en traditie. Mama Jenisa vertelt haar verhaal aan Amani en ze stelt haar vertrouwen op God. In de kerk zingt ze samen met andere vrouwen in het ‘praise & worship’ team. Haar dochter is actief met de zondagschool.

Sukuku overgeplaatst naar Missions of Hope secondary school

Ze gaat alweer naar ‘form 3’ dit jaar en gaat in Machakos naar de Missions of Hope girls school. Ik hoop Sukuku een keer te kunnen bezoeken tijdens een ouderdag om haar beter te leren kennen en met haar te praten over hoe het gaat op school. De laatste keer dat ik cijfers van haar gezien heb kwam ze uit op een D . Hopelijk lukt het om haar cijfers te verbeteren dit jaar!

Stichting Galilea biedt kansen

Met behulp van het Educatiefonds leren ‘onze’ meiden om straks voor zichzelf te kunnen zorgen, ze hebben kans op een vervolgopleiding en hun eigen unieke plaats in de maatschappij.

Ze worden een voorbeeld voor anderen in hun omgeving – ‘young leaders’!

Er is hoop – voor jongeren met HIV+, er is hoop voor weeskinderen, er is hoop voor meisjes die graag naar school willen in plaats van vastlopen in verwachtingen van hun cultuur…

Zij durven weer te dromen!

—————————————————————————————————————————————–Partner 1:                            Citam Missions

Streefbedrag 2019-’20:    € 2500 voor het sponsoren van 5 leerlingen (per jaar)

Geef o.v.v:                           Educatiefonds

Bekijk ook: