HHD – programma

HHD staat voor Hope, Help en Development – met als centrale vraag: wat gaan onze ‘sponsorlingen’ doen na hun examen?

Na het voortgezet onderwijs heeft niet iedere jongere een aanknopingspunt. Regelmatig komt het voor dat ze het jaar erna niet verder kunnen met een andere studie of werk. Voor jonge meisjes zoals Nasieku en de tweeling Grace en Esther hebben we daarom het HHD-programma opgestart. Ook maakt Timothy al sinds november 2022 deel uit van dit programma.

Wat is de bedoeling van het HHD-programma?

Met het HHD-programma willen we meerjarige begeleiding bieden met een persoonlijke aanpak. Samen met de HHD-er denken we na over te nemen stappen van opleiding naar kennis, werkgelegenheid en het opstarten van bedrijfjes. Dit kan helpen bij het voorkomen van tienerzwangerschappen en huwelijken, tegelijkertijd leren ze nieuwe vaardigheden om voor zichzelf te kunnen zorgen. Daarnaast is er ook aandacht voor mentoring, coaching, cultuur en pastoraat.

Studiekeuze, wat nu?

Na de examenuitslag kun je je in Kenia gaan aanmelden voor een ‘college’ of een universiteit. Je gaat nu een keuze maken voor een beroepsopleiding. Een ‘college’ komt ongeveer overeen met een MBO- of HBO-opleiding in Nederland. Je kunt je voor maximaal 6 verschillende opleidingen aanmelden via KUCCPS en na 6 maanden krijg je bericht op welke universiteit je toegelaten bent.

Onze HHD-ers en hun opleiding

De tweeling Grace Wanjiku en Esther Wangechi zijn in januari begonnen met een 6-weekse computer training. Op het voortgezet onderwijs in Kenia is computer een keuzevak en zijn computers beperkt beschikbaar. Hun kennis van computer programma’s is daardoor minimaal. Ter voorbereiding op toelating voor een universiteit zijn dit belangrijke vaardigheden om te leren.

Ook Elizabeth Nasieku uit Olturot heeft zich aangemeld voor een computercursus en ze woont op dit moment bij mij op Zahara Farm. Ze hoopt toegelaten te worden op Egerton University in Njoro, ongeveer een half uur van Nakuru. De opleiding die ze het liefst wil doen is ‘Agricultural Education and Extension’.

Verpleegster worden, dat wil Sabrina graag. Ze is bij een tante in Loitoktok waar een KMTC opleiding (Kenya Medical Training Campus) is. We hopen dat ze voor ‘Community Health Nursing’ in aanmerking komt.

Timothy heeft begin dit jaar zijn certificaat ‘Community Health’ afgerond en is inmiddels gestart met zijn diploma! Hij gaat zo nu en dan naar een kliniek om praktijkopdrachten te doen. Daarvoor heeft hij een ‘lab coat’ ofwel doktersjas nodig…Dat ziet er goed uit!

HHD-EF Sponsorlijst 2024

Via de link hieronder kun je zien wie er gesponsord wordt en wie er nog volledige of deels sponsoring nodig heeft voor zijn of haar opleiding. De jongeren met oranje gearceerde vakjes hebben nog (deels-) een sponsor nodig. Ook zijn er twee nieuwe meisjes aangemeld voor het Educatiefonds dit jaar, Fyona en Sylvia.

08032024 HHD-EF sponsorlijst 2024

—————————————————————————————————————————

Partner 1:                           Zahara Farm

Streefbedrag 2024:         € 600,- per leerling per jaar, € 50,- per maand, € 3000,- voor 5 HHD-ers