Kenia nieuws mei 2022

Nu het regenseizoen gearriveerd is, is het tijd om ook de zaadbedden weer klaar te maken. De zaailingen werden overgeplant en nieuwe zaadjes werden gezaaid. Dit jaar probeer ik naast rode bieten, sla en witte kool ook prei, knoflook, cayenne pepertjes en courgette te planten. Uiteindelijk heb ik zelf de ‘jembe’ – een soort schoffel – maar ter hand genomen om de grond klaar te maken. Eigenlijk wilde ik dat iemand anders dit zou doen maar omdat het een drukke periode is op de farms waren er verschillende tuinmannen die niet op kwamen dagen daardoor. De methode die ik gebruik voor de zaadbedden is ‘companion planting’ waarbij verschillende gewassen gezamenlijk groeien en voordeel hebben van elkaar. Ik ben heel benieuwd hoe het resultaat zal zijn!

…geniet op elke dag. Het is het loon wat God je heeft gegeven. Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet….(Prediker 9:9-10)

HHD: Jenisa gaat een jaar naar Nairobi voor computer training

Jenisa uit Olturot wordt al sinds 2018 door Stichting Galilea gesponsord en deed dit jaar haar examen voor het voortgezet onderwijs. Ze zei dat vooral het examen voor wiskunde en Kiswahili moeilijk voor haar waren maar in april kreeg ze bericht dat ze met een C geslaagd is! Dat is voor Nederlandse begrippen gemiddeld en dus prima voor een meisje wat thuis in de manyatta geen studiebegeleiding heeft en vanaf de basisschool al een achterstand heeft ten opzichte van andere delen van Kenia.

Ze kreeg via CITAM de mogelijkheid om in Nairobi een computer cursus te doen voor een jaar, welke door een van hun gemeenteleden gesponsord wordt omdat hij de eigenaar is van de school. Wij zijn heel blij voor haar dat ze dit jaar op deze manier belangrijke nieuwe vaardigheden gaat leren. Haar moeder is niet in staat om reiskosten te betalen voor Jenisa en heeft er sinds kort zelfs nog een zoontje bij. Wij steunen Jenisa op dit moment daarom vooral met reiskosten en eventuele kleine andere benodigdheden. Ondertussen gaan we met elkaar praten over hoe ze na het afronden van de computer training verder kan met studeren, mogelijk met behulp van ons HHD-programma.

Jenisa (via sms): ‘God bless you and I will always pray for you and I will not let you down. I love you my role model forever’!

Gebedspunten:

• Bid voor Jenisa dat het goed zal gaan met haar in Ngong, Nairobi. Ze is daar voor het eerst en het is een hele andere omgeving waar ze aan moet wennen. Maar ze zegt dat alle voorzieningen van de school verder goed zijn.
  • Sinds het bezoek van Rev. Elijah – CITAM missions – vorige maand is er diverse keren gecommuniceerd over het realiseren van een borehole in Olturot. Er is een mogelijke 3e partner in beeld gebracht waar ik morgen een online meeting mee zal hebben. Blijft u voor mij en ons bidden voor een prettige samenwerking en een helder beeld van het proces en ons aandeel in het geheel.
  • Esther Mweni, de psychologe (HHD), heeft vooral als het koud is en regent vaak last van astmatische problemen. Op het moment dat ik schrijf is ze ziek thuis en neemt rust met medicijnen. Wilt u bidden voor haar gezondheid?