Kenia nieuws februari 2022

Vorige week was het begin van de ’40-dagen tijd’, ofwel lijdenstijd. Dat zijn de 40 dagen voor Pasen. Voor veel mensen is het een periode van bezinning en intens God zoeken, in de hoop Hem te vinden. Wat zich nu afspeelt tussen Rusland en Oekraine houdt ook mij bezig – wat is er veel pijn, verdriet en lijden. En temidden van dat alles zien we ook hoeveel mensen er hulp bieden. Vluchtelingen worden opgevangen, goederen worden naar Oekraine gebracht, en er is veel geld ingezamelt om onze medemensen daar te laten zien dat we om hen geven. Anderen bieden met gevaar voor eigen leven hoop voor wie in deze omstandigheden zwak zijn. Bidden voor Oekraine, ja, dat doe ik ook.

Sponsoring voor tweeling

In de nieuwsbrief van oktober vorig jaar deden we een oproep voor sponsoring van de meisjes Grace Wanjiku en Esther Wangechi. We zijn heel dankbaar dat we voor deze tweeling een sponsor hebben gevonden! Eind februari heb ik contact gehad met Cosmas, de oom van Grace en Esther. Op 4 maart begon hun vakantie, welke het einde van het schooljaar form 2 voor ze is. Het nieuwe schooljaar begint op 25 April 2022. Beide meisjes starten dan in term 1 van form 3.

Zowel Grace als Esther doen het goed op school, Grace iets beter dan Esther. In januari 2022 kwam Grace uit in de top 10 beste leerlingen van form 2 en voor deze goede prestatie kon ze mee met een ‘trip’ (schoolreisje /dagje uit) naar Kenyatta University in Nairobi ter motivatie en inspiratie. Deze universiteit staat in Kenya bekend als nummer 2 van alle universiteiten in het land.

Tijdens onze chat zei Cosmas dat er een enorme last van zijn schouders is afgenomen – hij heeft veel gebeden voor hulp bij o.a. het onderwijs van Grace en Esther. Hij gaf zelfs aan dat de verantwoordelijkheid zo zwaar op hem drukte dat hij zich soms ‘depressed’  voelde.

Ja, hoe fantastisch is het dan dat we als Stichting Galilea deze tweeling kunnen verwelkomen m.b.v. het Educatiefonds! Vooralsnog zodat ze hun KCSE (Kenya Certificate of Secondary Education) kunnen afronden en wie weet, in de toekomst verder met het HHD-programma.

Zahara Farm: ‘Lounge’

Binnenkort, nog voor Pasen, hopen we de Zahara lounge te openen.  Voor maximaal 10 personen kan er een lunch geboekt worden. Op het menu is er kip, konijn of vis van Zahara Farm. Deze maand willen we een soort van dak maken, als het regent is het droog en als de zon schijnt zitten we lekker in de schaduw. Het is tegelijkertijd een goede mogelijkheid om iedereen te vertellen over wat we doen.

De kippen leggen nu dagelijks eieren, de konijnen groeien als kool en ook met de vissen gaat het goed. Omdat het nog steeds droog is, groeit er bijna niks op de farm, alleen spinazie. Konijnenvoer koop ik van de markt of van buren.

HHD: Esther opent eigen bankrekening

Esther heeft van Serein College een aanbeveling gekregen, terwijl ze wacht op een stempel voor haar diploma’Counseling and Psychology’. Ze krijgt nu ongeveer € 50 per maand betaalt door PGH ziekenhuis. Daarvoor heeft ze haar eigen bankrekening geopend.De reden daarvoor is dat ze nu, met de aanbeveling, betaalt kan worden maar nog niet meer dan dat totdat haar officiele certificaat uit komt.

Gebedspunt

• De komende vergadering komt er iemand als potentieel bestuurslid mee vergaderen. Graag jullie gebed dat onze ‘vacature’ voorzitter ingevuld wordt.

Bekijk ook: