Kenia nieuws juni 2021 # Gebedsbrief

Uw gebed voor Hoop, Hulp en Ontwikkeling in Kenia is onmisbaar. Als zendings-ontwikkelingsorganisatie hebben we te maken met moeilijkheden en obstakels waarvoor we een oplossing proberen te vinden. Meer dan eens heb ik bijvoorbeeld te maken gehad met scholen die door foutieve administratie jongeren naar huis sturen met een betalingsachterstand  voor schoolgeld. Daarvoor moet ik dan contact opnemen met de school om duidelijk te maken dat het schoolgeld al wel betaald is. Administratie is ook in veel overheidskantoren een groot probleem en je kunt ‘van het kastje naar de muur’ gestuurd worden voordat je uiteindelijk de nodige documenten bemachtigt hebt. In deze nieuwsbrief wil ik graag een oproep doen voor uw gebed – voor de meisjes die we sponsoren, voor ontwikkelingen in de organisatie, voor dit land!

1 Joh. 5:14 ‘Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat Hij naar ons luistert als we Hem iets vragen dat in overeenstemming is met Zijn wil’.

Sabrina @ CITAM (Christ is the Answer ministries) in Olturot

Sabrina – In april kreeg ik van pastor Terry bericht dat Sabrina 7 maanden zwanger is…Ze werd door de kerk gered van een tienerhuwelijk. Nu ze thuis in Olturot was omdat de scholen gesloten waren, werd zebijna  uitgehuwelijkt aan een oudere man met andere vrouwen. Pst. Terry en haar man namen haar onder hun hoede. Op 1 juni werd haar zoontje geboren, gezond en wel. Ze heeft haar 1e jaar van het voortgezet onderwijs bijna helemaal afgemaakt door ons Educatiefonds. Ze hoopt na een paar maanden terug te gaan naar school. Ze heeft de steun van Stichting Galilea en CITAM ook nu nodig.

Nasieku – naar aanleiding van de vorige nieuwsbrief kwam er een sponsor voor Nasieku. Daar zijn we heel dankbaar voor! Deze mensen hebben toegezegd om haar voor een aantal jaren te ondersteunen. We hopen en bidden dat ze het voortgezet onderwijs zonder onderbrekingen kan afronden en dat ze een goede leerling zal zijn.

Esther – Afgelopen week kwam Esther bij mij op bezoek na haar (vrijwilligers-) werk in het PGH ziekenhuis hier in Nakuru. Het gaat daar heel goed met haar en ze begeleid nu inmiddels andere nieuwe studenten die er stage lopen. En…ze is hoopvol. USAID is geinteresseerd in haar als counselor van andere jongeren die een hiv + status hebben. Het is nog afwachten en bidden, maar het zou een prachtige kans zijn voor haar! Ze studeert nog en hoopt haar psychologie studie dit jaar af te ronden. De afgelopen weken heeft ze wat problemen gehad met familieleden die van alles van haar willen en verwachten, terwijl ze er nooit voor haar waren toen ze opgroeide. Dat is moeilijk voor haar.Esther heeft ook een nieuwe sponsor en wanneer ze klaar is met haar studie gaan we haar mogelijkheden verder bekijken onder het HHD-programma.

Jenisa en Grace – Met pastor Terry heb ik het erover gehad of deze 2 meisjes, Jenisa en Grace uit Olturot, tijdens hun vakantie een weekje bij mij kunnen komen logeren. Ze zijn nog nooit in Nakuru geweest en het zou een fantastische mogelijkheid zijn om ze beter te leren kennen. Als het door gaat moeten we toestemming krijgen van de ouders / voogd, de dorps ‘chief’ en CITAM missions. Ook zullen we reisgeld beschikbaar moeten stellen zodat ze over kunnen komen.

Registratie in Kenia – Er wordt gewerkt aan de registratie van een zuster organisatie van Stichting Galilea hier in Kenia. Voor de meeste lezers is dit denk ik nieuws, hoewel we dit proces al enige tijd geleden zijn begonnen. Het duurt overigens ontzettend lang. Eigenlijk zou dit niet meer dan 3-6 maanden moeten duren. Maar door corona en andere ook voor mij onduidelijke redenen blijft het maar vertragen. In april had ik voor het eerst de mogelijkheid om de eigenaar van het advocatenkantoor te spreken en hij zou er persoonlijk voor zorgen dat de registratie uiterlijk eind mei 2021 rond is. We zijn nu weer een maand verder…En na bellen en e-mailen krijg ik nauwelijks gehoor. Registratie in Kenia is belangrijk om onze acticiteiten verder uit te breiden en op te bouwen.

Wilt u met ons bidden voor deze onderwerpen?