Kenia nieuws april 2021

Alles herleefd in de lente, een prachtig seizoen waarin ik geboren ben en dit jaar 40 werd.  Het nummer 3 is een belangrijk cijfer in de Bijbel – na 3 dagen dood kwam de opstanding en de belofte van het eeuwige leven. Pasen, misschien wel het meest wonderbare Christelijke feest, is ook een lente feest. Alles herleefd!  We hopen dat we hier in Kenia na deze 3e Corona golf , welke tot nu toe het hoogste gemiddelde aantal nieuwe gevallen per dag heeft, ook zullen opbloeien.

Korte berichten

In deze nieuwsbrief maak ik gebruik van een iets andere stijl dan u van mij gewend bent, in de vorm van een serie korte berichten. Zo hoop ik dat u een beetje een beeld krijgt van wat er hier speelt, ondanks alle beperkingen.

PGH ziekenhuis in Nakuru is onvoldoende toegerust voor COVID 19

Er zijn op de intensive care maar 6 bedden beschikbaar en er is niet genoeg zuurstof voor patienten in dit ‘level 6’ ziekenhhuis. Esther (HHD-programma) werkt hier dagelijks in het kader van haar opleiding psychologie, welke haar klas online voortzet.

Grace Ntonisan door 3e lockdown opgehouden in Nairobi

Op 26 maart werd door president Kenyatta de 3e landelijke lockdown ingesteld, een week nadat het voortgezet onderwijs voor een ‘break’ ging. Grace bezocht haar broer in Nairobi en kan op dit moment niet terugreizen naar Marsabit -/ Olturot.

CITAM Olturot stelt dagelijks schema op voor jongeren

Pastor Terry heeft met de ouders -/ voogd van o.a. Jenisa, Saberina en Nasieku afgesproken dat ze elke dag van 8 – 12 uur bij haar komen studeren of werken. Studiebegeleiding is er voor de meeste jongeren ‘thuis’ in de manyatta niet. Ze hoopt dat deze jongeren wanneer ze weer naar school kunnen niet teveel achterstand zullen oplopen.

School resultaten 2e termijn meest positief

De 4 meisjes die we met het Educatiefonds sponsoren doen het redelijk goed, ondanks dat ze bijna een jaar niet naar school zijn geweest. Nasieku haalde een C en Saberina een B+, beide doen form 1 en gingen vooruit! Jenisa had meer moeite met het oppakken van school en had een D. Van Grace zijn er nog geen resultaten ontvangen omdat ze in Nairobi is. Jenisa en Grace doen form 3.

Nieuwe water tank voor ‘Groente voor Gezondheid’

Tijdens een training in Nairobi heeft pastor Terry een nieuwe watertank besteld voor ons project ‘Groente voor Gezondheid’. In februari vertelde ik over een kapotte water tank waardoor het groente verbouwen tijdelijk stop werd gezet. Naar aanleiding van o.a. diverse telefonische gesprekken hopen we halverwege mei een andere water tank van 500 L te kunnen installeren!

Gebedspunten

• Op organisatorisch gebied zijn we al enige tijd bezig met uitbreiding van onze SG-missie. We hopen dit in de komende anderhalf a 2 maanden af te ronden.
  • In samenwerking met CITAM missions zijn we – vooralsnog op de achtergond – aan het werken aan een nieuw project in Olturot. Corona zorgt voor vertraging, maar er worden plannen gemaakt.

Op dit moment wil ik nog even wachten er meer over te zeggen, wel wil ik u vragen om gebed.