Kenia nieuws september 2020

Allereerst hartelijke groeten vanuit Nakuru! Het is fantastisch dat er na een 6 maanden lange corona periode weer vergadert kon worden. Met dank aan de CGK (Christelijk Gereformeerde Kerk te Kampen) voor het beschikbaar stellen van een vergaderruimte voor deze eerste bijeenkomst van ons bestuur sinds de uitbraak.

Corona geeft de Keniaanse economie een flinke deuk

Ook hier wordt vooral in supermarkten, restaurants, kerken, openbaar vervoer en kantoren de 1,5 meter ‘social distancing’ toegepast. Overigens merken we er in het gewone dagelijkse leven onder familie, vrienden en /of kennissen niet zoveel van. In het begin was er zeker wel de angst of bezorgdheid en veel mensen bleven meest thuis. Maar na 2 maanden merkte je al dat het ‘gewone’ leven langzamerhand weer werd opgepakt door velen, voor zover mogelijk.

Zaakjes gingen weer open, bij de overheid konden bijv. medici een certificaat aanvragen om ‘essential services’ te kunnen blijven doen. Mensen die door corona thuis zaten of hun baan verloren begonnen zo mogelijk wat eigen groente te verbouwen of lokaal kleine handeltjes te starten – verkoop van kleding, honing, champignons bijv. en deze producten worden dan via social media aangeboden.

Corona heeft de Keniaanse economie een flinke deuk gegeven – de wisselkoers van € 1 voor 112 ksh van februari is nu € 1 voor 126 ksh. Overigens zijn het vooral agrarische activiteiten die wel door gingen en je zag dat mensen hun auto ergens parkeerden en producten zo lokaal probeerden te verkopen vanwege de reisbeperkingen. Er werd ook meer gewerkt aan constructie van gebouwen. Ik denk dat sommige bedrijven en eigenaren juist in deze periode besloten te investeren zodat ze ‘na’ corona klaar zijn om extra inkomsten te winnen. Overigens zag je ook dat mensen gingen verhuizen omdat ze de huur niet meer konden betalen en naar een goedkopere woning gingen.

Universiteiten gaan mogelijk in oktober weer van start en basisscholen pas vanaf 2021 weer, zoals het er nu uit ziet. De overheidsactiviteiten werden deels voortgezet, maar nog steeds zijn er diverse diensten die ze doet niet beschikbaar. Ik kon mijn identiteitsbewijs bijvoorbeeld niet verlengen omdat het immigratiekantoor nog steeds gesloten is.

Ondertussen kan er weer gereisd worden tussen de 8 provincies maar er is nog steeds een ‘curfew’ van 9 pm tot 5 am. Ook neemt de impact van het corona virus in Kenia nu al een tijdje af in is ongeveer 5 % van de bevolking. Het hoogste aantal besmettingen was in Nairobi waar de bevolkingsdichtheid het grootst is.

Watermeloen groeit ‘als kool’ in Olturot!

Begin juni krijg ik bericht van pastor Terry; ‘ Dit is het resultaat van onze farm tot dusver.’  Wat is het mooi om dit te zien! Er groeit fruit in onze kas, zo’n 3 maanden na het installeren van het schaduwnet. Helaas kunnen we door corona geen maandelijkse agro-visits doen zoals de bedoeling was maar met de nodige communicatie kan het project toch enige voortgang hebben. (Bron: nieuwsbrief juni 2020)

Olturot Farm oogst haar 1e verse groente

Ondanks de vele beperkingen van de afgelopen maanden kon er in Olturot groente verbouwt worden, en, met SUCCES!! Er is al 3 keer geoogst en volgens het laatste bericht werd er al voor 3000 ksh (+/- € 25) spinazie en kale verkocht. Dat stemt optimistisch en we gaan de komende periode kijken hoe we het project verder kunnen begeleiden en verbeteren.

Jaarrekening 2019

Op onze website kunt u onze jaarrekening van 2019 bekijken via de volgende link:

Onze penningmeester heeft weer een helder overzicht gemaakt van de financien. U zult zien dat er posten zijn waar er extra inkomsten waren, maar ook dat bijvoorbeeld de SG-dag meer opbracht. In 2019 waren er hogere project uitgaven dus dat is ook een reden van de lagere eindbalans per 31 december 2019.

Tenslotte nog mijn excuses, voor de CGK was onze nieuwsbrief voor de Schakel van juli te laat binnen. Vandaar dat u een klein stukje daaruit in deze nieuwsbrief vindt. In augustus was Nederland in mijn gedachten nog op zomervakantie en vergat ik de datum voor kopij van de Schakel. Uiteindelijk besloot ik om daarom deze keer een iets uitgebreidere nieuwsbrief aan u te schrijven.