Kenia nieuws maart 2020

Zojuist kijk ik naar de laatste berichten over Corona in Kenya – in Nakuru zijn motorfietsen in de binnenstad nu verboden. De markt daar is gesloten en wordt overgeplaatst naar Furaha Stadium waar anders o.a. rugby wedstrijden worden gehouden. Nairobi, Mombasa, Kilifi en Kwale aan de kust zijn de plaatsen met het hoogste risico. Maar ook al gaat onze weg door een donker dal, we hoeven niet bang te zijn voor gevaar, want Hij is bij ons (Ps. 23:4).

Vitale landbouwbedrijven tijdens Corona crisis

Op een thee bedrijf in Kericho is er een bijzonder werk protocol, waarbij de nodige afstand van elkaar wordt gehouden. Overigens is de export van thee, koffie en groente vermindert of gestopt. Vitale bedrijven zijn bijvoorbeeld die met landbouw producten voor verbouwen want maart –april is een lange regenperiode. Ook is de verwachting dat de verkoop van etenswaren lokaal omhoog zal gaan. Er wordt geadviseerd om zoveel mogelijk electronisch te betalen, niet met contant geld.

Schaduwnet wordt in 4 dagen geïnstalleerd

Nog geen 3 weken voor de quarantaine reizen we met de gewenste Landcruiser af naar Marsabit en Olturot. Om 22.30 u komen we zonder problemen aan, om de volgende dag – dinsdag 3 maart – te beginnen met het doen van afmetingen voor installatie. Er moet wat geïmproviseerd worden vanwege de lokatie van waterpijpen maar Ammi, hoofd van de afdeling Biologische landbouw bij Amiran, komt al snel met een oplossing.

s’Ochtends zijn er 4 tijdelijke werknemers uit Olturot op tijd aanwezig maar al snel blijkt dat er nog 2 extra mensen nodig zijn. Na de lunch worden instructies gegeven om gaten te graven en van ballast, zand, cement en water een mix te maken om de hoekpalen in de grond te kunnen plaatsen. Wanneer de 1e paal de grond in gaat overweldigt een gevoel van dankbaarheid me, want wat heeft het veel tijd, energie en gebed gevraagd voordat we uiteindelijk de constructie konden gaan uitvoeren!

De volgende dag zijn Jeremiah, Mama Zion, Lenairobi, Jubilee, Nakadee en Gilbert weer present om het werk verder voort te zetten. De grond heeft veel stenen die verwijdert moeten worden en het is zweten bij zo’n 35 C…Ook worden de overige gaten gegraven en palen geplaatst, waarvan er 2 breken maar gelukkig hadden we er 2 extra. Het regent even maar om 14.00 u kan er weer verder gewerkt worden. De palen worden met houten balken aan elkaar verbonden en er wordt nog een onderstel gemaakt voor de watertank. De dag komt in een algehele goede sfeer ten einde!

Wordt vervolgd…By His grace, Carolien