Kenia nieuws december 2019

‘Hoor de eng’len zingen d’eer…’ zingen we tijdens de kerstdienst. Dit lied wordt elk jaar veel gezongen rondom de kerstviering. Wat me (opnieuw) raakt is dat Hij de vrede met mij en ons allemaal wil herstellen. Het is Zijn verlangen om de vriendschap terug te brengen. Hij wil ons herenigen met Hem en met elkaar. Ik wens iedereen een Gezegend 2020 toe!

Januari: Esther die gesponsord wordt door ons HHD-programma komt naar Nakuru en we onderzoeken de mogelijkheid voor haar om hier haar studie psychologie voort te zetten.

Februari: De keuken voor de Chr. School in Olturot is klaar en alle betalingen zijn afgerond..

Maart: Een turbulente maand waarin Esther een nieuwe start maakt. Ze wordt vrijwilliger bij het Rode Kruis en kan op Serein College verder met haar studie! Op 23 maart komt er tragisch nieuws…Haar zus met 2 kinderen worden dood in hun apartement aangetroffen.

April: Samen met 3 mensen uit Olturot ga ik voor een dag theorie – training naar Amiran voor ons project ‘Groente voor Gezondheid’. Ook wordt er een grondtest gedaan voor het stuk land waarop we de groenten willen gaan verbouwen. Voor ons kantoor in Nakuru komt er een nieuwe laptop en printer!

Mei:  Voor de Olturot Farm wordt er ballast naar de ‘site’ gebracht. Ondertussen wordt er ook contact gelegd en onderhandelt met iemand die een pick-up te huur heeft welke nodig is voor het brengen van de ‘farm-kit’ van Nairobi naar Olturot.

Juni: We beginnen het proces van het registreren van een zuster-organisatie in Kenia. Ook komen de resultaten van de grondtest binnen, welke positief is.

Juli: De doneer-optie op onze website is geactiveerd! Mensen kunnen nu direct via iDeal een gift overmaken naar Stichting Galilea.

Augustus: Eindelijk is het zover, ik reis af naar Olturot om materialen te brengen die nodig zijn voor de constructie van een schaduwnet en andere benodigdheden voor tuinbouw.

September: In Nairobi wordt de ‘Global Missions Conference’ gehouden. Het zijn een paar inspirerende dagen over ‘missions’. Aan het einde van de maand koop ik een andere auto en mag ik me eigenaar noemen van een Nissan!

Oktober: Na een extra examenjaar voortgezet onderwijs is ook Joyce nu aan haar beroepsopleiding begonnen. Ik ontmoet haar in Nairobi en het gaat heel goed met haar studie handel! Voor de 2e keer reis ik af naar Marsabit, samen met team Amiran. Helaas kunnen we onze plannen niet uitvoeren vanwege weerstomstandigheden…

November: Een studievriendin is op strandvakantie in Mombasa en ik besluit om haar op te zoeken. Zelf deed ze ook stage in Kenia jaren geleden, het waren gezellige dagen! Op de terugreis ga ik naar een netwerkbijeenkomst van NBNK (Netherlands Business Network in Kenya) waarvoor ik werd uitgenodigt via de ambassade.

December: De samenwerking tussen CITAM en Amiran zorgt opnieuw voor vertraging, ze kunnen niet tot een overeenkomst komen omtrent het moment van betaling. In de buurt van Nakuru werk ik aan een projectvoorstel met een potientiele nieuwe partner voor het nieuwe jaar. Esther is een paar dagen bij mij thuis tijdens de vakantie en we maken een ‘daytrip’.