Kenia nieuws oktober 2019

De nacht voordat we in Marsabit arriveren begint het in dit gebied hevig te regenen…Maar de Samburu zijn dankbaar want het heeft lang niet geregend en Jeremy zegt: ‘De regen is een zegen voor ons!’

‘En jullie kinderen van Sion, wees blij en barst uit in gejubel om de Heer, jullie God, want Hij geeft regen om jullie te verkwikken.’ (Joel 2:23)

Olturot Farm: Installatie schaduwnetconstructie verhindert

Eindelijk is het moment gekomen waarop ik samen met een team van Amiran naar Marsabit ga om de schaduwnetconstructie te installeren. Woensdagmiddag ben ik al in Nanyuki aangekomen om de volgende dag mee te rijden met het Amiran team. Tot s’avonds 10 uur zijn we druk met telefonisch de laatste dingen organiseren. Er was even niet aan gedacht dat er in Olturot geen electriciteit is en we daarom een generator nodig hebben voor het gebruik van diverse gereedschappen…

Uiteindelijk lukt het Ammi om er een te huren voor een redelijke prijs. Donderdagochtend zijn ze om 11 uur in Nanyuki en we rijden nu naar Marsabit – onderweg zien we al donkere regenwolken en ik maak me enigzins zorgen. Bij aankomst wordt ons geadviseert om niet verder te gaan naar Olturot, tot de volgende ochtend als het niet teveel regent s’nachts. We hebben nog 2 extra zakken cement nodig, een paar stukken hout e.d. die we inkopen en we blijven slapen in Marsabit.

Helaas, vrijdagochtend regent het weer al vanaf 5 uur s’ochtends. Ik bel een goede vriend, Jeremy, en vraag hem om langs te komen tijdens het ontbijt. Hij kent het gebied als zijn broekzak en we bespreken met elkaar onze mogelijkheden. De auto van Amiran is nu niet geschikt om Olturot te bereiken en een Landcruiser huren kost ongeveer 23000 – 25000 ksh voor een reis van zo’n 2,5 uur…Dat is bijna € 225

Het Amiran team besluit uiteindelijk om de installatie van de schaduwnetconstructie uit te stellen. De belanrijkste reden daarvoor is dat de cement niet goed zal kunnen drogen als het elke nacht hevig regent. En ze willen graag dat het project slaagt en de kwaliteit van hun werk goed is. Het was de juiste beslissing om te nemen maar ik voelde me wel even heel teleurgesteld en vond het vervelend dat het Amiran team niet het werk kon uitvoeren waar ze voor kwamen. Overigens was Ammi, het hoofd van de biologische landbouw afdeling, meelevend en we spraken af dat we terug gaan zodra de regenperiode voorbij is – ze gaan hun best doen om dat ergens tussendoor in te plannen voor het einde van dit jaar.

Bijzonder is dat Ammi een aantal jaren in Israel heeft gewerkt en s’avonds bij het eten in het Hebreeuws voor ons heeft gebeden!

Kort nieuws

• Mijn hondje Spice is gevonden! Drie weken nadat ze verdween werd ik opeens door iemand gebeld. Een monteur had de flyer gezien die we hadden verspreid en opgehangen in de buurt. Toen hij haar zag lopen bij zijn garage heeft hij haar meegenomen en terug gebracht naar het huis van mijn ‘buurvrouw’. Dankbaar!
  • Ongeveer een week of 6 geleden ben ik – na 1,5 jaar zonder auto – serious op zoek gegaan naar een andere, nieuwe auto. Daarvoor ben ik diverse keren naar Nairobi geweest om te praten met een dealer, test ritjes te doen etc. Het is een nog bijna nieuwe Nissan Juke, iedereen die een gift hiervoor heeft over gemaakt ontzettend bedankt!