Kenia nieuws september 2019

Sinds Zondag 15 september is mijn hondje, een Japanse Spits, spoorloos…Ze was het weekend bij kennissen omdat ik in Nairobi het een en ander te doen had. Haar levendige karakter mis ik ontzettend – maar tot dusver heb ik nog geen reacties gehad op social media berichtjes e.d. in de hoop dat iemand haar vindt…

Global Missions Conference

Dit jaar bezocht ik voor de 1e keer de ‘Global Missions Conference’ in Nairobi. Er was tijd voor ‘praise & worship’, aandachtig luisteren naar een van de (s)prekers en s’middags konden we sessie’s kiezen met verschillende onderwerpen zoals de allesomvattende missie van de kerk, gezondheid, sociale invloed en hervorming van onderwijs.

Zelf ben ik naar diverse sessie’s geweest over het economisch versterken van individuen en gemeenschappen. Ik merk dat dit ook voor ons als Stichting Galilea belangrijker wordt – het zelfstandig maken van onze sponsorlingen, het belonen van bepaalde werkzaamheden en nadenken over – hoe kleinschalig ook – een stukje economische ontwikkeling in een dorp waar nauwelijks iets te koop is voor geld.

De centrale vraag is hoe we dit als Christenen op een rechtvaardige, liefdevolle en gezegende manier kunnen realiseren.  Om een eenvoudig voorbeeld te geven: Esther had tot voor kort geen eigen bankrekening maar ik heb haar aangemoedigd om dit te gaan doen en dat heeft ze gedaan.

HHD-programma: Joyce gaat voor diploma handel

Vorig jaar herhaalde Joyce het laatste jaar van het voortgezet onderwijs, in de hoop dat ze vervolgens een medische opleiding zou kunnen doen. SG heeft zich (tijdelijk) terug getrokken van sponsoring omdat we al inschatten dat dit niet haalbaar zou zijn voor haar. Overigens met de toezegging dat we haar mogelijk in het HHD-programma zouden opnemen wanneer haar studiekeuze bekend werd. Ze heeft nu gekozen voor handel en is in mei begonnen aan haar beroepsopleiding! Voor Joyce is het nog niet bekend of ze volgend jaar ook nog door ons gesponsord kan worden. We zijn op zoek naar iemand of meerdere personen die bij voorkeur een maandelijkse bijdrage willen doen – o.v.v. HHD Joyce.

Zaalvoetbaltoernooi scoort 500

Een nieuw initiatief! Voetballen voor extra fondsen…Ik heb me laten vertellen dat het een gezellige avond was en er 5 teams waren die zich hebben opgegeven. Al zwetend werd het bedrag van € 500 bij elkaar gesport – helemaal niet verkeerd voor een 1e keer. Onze voorzitter en organisator keken met tevredenheid naar het verloop van het spel. We bedanken alle teams voor hun energieke bijdrage!