Kenia nieuws augustus 2019

Pas om 1 uur s’nachts komen we aan in Marsabit town…Zeker 4 á 5 uur later dan geplanned. Onderweg heb ik gelukkig alvast een guesthouse geboekt dus ze weten dat ik kom. Omdat we in Nairobi op 3 verschillende plekken materialen ophalen en we bij de landbouworganisatie 2 uur wachtten, hebben we behoorlijk vertraging opgelopen. De dag eindigt toch met een ‘moe maar voldaan’ gevoel.  Rom. 12:11 sluit daar mooi op aan: ‘Laat je enthousiasme niet bekoelen…!!’

Met volgeladen pick-up naar Marsabit # Olturot Farm

In Nairobi hebben we de ‘farm kit’ met diverse items, 28 eco-poles van gerecycled plastic en 8 stuks gereedschap opgehaald. In Marsabit komen daar nog 4 zakken cement en een kruiwagen bij. De pick-up is helemaal vol, maar we hebben alles wat we op dit moment nodig hebben mee kunnen nemen.

Weetje: Palen van gerecycled plastic zijn duurzaam, ze worden bijv. niet aangevreten door ongedierte en kunnen jarenlang meegaan! Minimaal 5, maar mogelijk ook langer.

De ‘driver’ van de pick-up is nog nooit verder dan Isiolo geweest, maar we vinden zonder de weg kwijt te raken onze weg door een paar uur Keniaanse wildernis. Om 15.15 uur komen we aan in Olturot en we rusten eerst even uit want het is er zo’n 38 C !!

Pas om 17.00 u wordt alles uit de pick-up gehaald en tijdelijk opgeslagen in een van de CITAM manyatta’s en een opslag voor gereedschap e.d. Pastor Terry krijgt van mij later nog de lijst met alle items voor onze administratie.

Het is inmiddels woensdag 7 augustus en we willen vandaag 40 kruiwagens zand en 2 ton mest verzamelen. Deze brengen we naar de plek waar de schaduwnetconstructie geïnstalleerd gaat worden voor het verbouwen van groente. Asokon en Peswan uit Olturot zijn ingeschakelt om dit werk te doen – we hopen voor de lunch klaar te zijn met zand brengen en s’middags ergens goede mest op te kunnen halen. Kim, de chauffeur, helpt mee als supervisor zodat we bij kunnen houden hoeveel er geschept is. Zelf maak ik ondertussen foto’s en schep ook mee zolang ik het volhoudt, want het is best hard werken!

Waar we de mest vandaan gaan halen weet ik s’morgens nog niet, maar in contact met Jeremiah organiseren we met Asokon dat we van zijn manyatta goede mest mogen ophalen. Hij weet precies welke kameelmest al te oud, nog te vers of bruikbaar is! Om half 6 s’avonds leggen we de ‘schop’ erbij neer, onze missie is voor deze 4-daagse fieldtrip volbracht!

Met iDEAL eenvoudig doneren aan Stichting Galilea

Sinds 1 augustus kunt u via onze website: www.stichtinggalilea.nl veilig en eenvoudig een gift overmaken! Onder het menu ‘Doneren’ kunt u zelf een bedrag naar keuze invullen voor één van onze projecten. Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om dit bedrag daar waar nodig, ofwel algemeen in te laten zetten voor de missie van SG.