Kenia nieuws april 2019 – Deel 2

Na een lang proces zitten Citam en Amiran eindelijk op één lijn – de ‘LPO’ is geaccepteerd! Een Local Purchase Order is een betaalmethode. Meteen plannen we voor de 1e vervolg stap: een dag tuinbouw training die onderdeel is van de overeenkomst.

‘Er is een tijd om te worden geboren en een tijd om te sterven, een tijd om te planten en een tijd om te oogsten…’ (Prediker 3:2)

Tuinbouw training voor Olturot

Gewapend met ongeveer een kilo grond komen Jeremiah, pst. Terry en Elizabeth (mama Zion) naar Nairobi voor een dag tuinbouw training door Amiran, een bedrijf in Nairobi. In samenwerking met Amiran gaan we het project ‘Groente voor Gezondheid’ opstarten. Op dit moment wordt een grondtest gedaan – de uitslag daarvan zal bepalen hoe de grond bewerkt moet worden en welke groente het beste verbouwd kan worden op deze grond.

Onderwerpen die besproken werden tijdens de training zijn: grond, gebruik van een kas of schaduwnet, irrigatie, onderhoud, voorbereiden van de grondbedden, kwekerij, plantverzorging en bescherming, ziekten en ongedierte. Tijdens de presentatie was er veel ruimte voor vragen en discussie. Het was voor iedereen een inspirerende en leerzame dag.

Toen ik mama Zion vroeg of het een moeilijke training was zei ze; ‘Nee, mijn ouders en grootouders hebben ook (kleinschalig) groente verbouwd’! Ze was een van de vrouwen die succesvol was toen we ‘sack farming’ deden in Olturot. Haar positieve reactie was motiverend, dat geeft goede moed voor de volgende stappen!

Ondertussen wordt in Olturot al mest verzameld om, wanneer de weersomstandigheden geschikt zijn, de praktijkfase te starten welke ook door Amiran op lokatie begeleid zal worden. Aan het einde van de training hebben we een demo-kwekerij gezien, klaargemaakte grondbedden en gezocht naar beestjes die de planten beschadigen of opeten.