Kenia nieuws januari 2018

Emotie en opwinding bij studiekeuze…

Wat is wijsheid? Misschien heb je jezelf die vraag weleens gesteld bij te maken keuzes…Maar we kunnen God vragen om wijsheid, want Hij wil ook dàt aan ons geven als we er tekort aan komen (Jak. 1:5)! Vooral Esta, Joyce en Jacky hebben een belangrijke beslissing te maken nu ze voor een nieuwe opleidingsrichting en beroepskeuze staan.

Het is een emotionele periode voor Joyce – ze heeft haar hart gezet op verpleging maar haar cijfers zijn niet goed genoeg daarvoor. Ze belde me om te vragen of ze niet een klas kan herhalen…Voor ‘Business administration’ heeft ze wel de juiste kwalificatie en dat is haar 2e optie maar het lijkt erop dat ze dat eigenlijk (nog) niet wil. Meshack en ik hebben geprobeerd haar te mentoren en mee te denken, we wachten nog op verdere ideeën die ze zelf inbrengt deze week.

(Foto 1: Links Joyce, Rechts Esta)

Jacky is vandaag – Dinsdag 23 januari – samen met pastor Dan & Amani onderweg en hoopt begin volgende week in Meru haar vervolgopleiding te beginnen, de ‘Presbyterian Teacher’s College’. Ook voor haar waren de nodige cijfers voor iets medisch te laag wat natuurlijk heel jammer is. Maar ze heeft er nu voor gekozen om richting onderwijs te gaan. Het is een Christelijke school en we hopen dat ze daar het komende jaar, anderhalf jaar in goede handen zal zijn voor het behalen van een certificaat.

(Foto 2: Carolien en Jacky – 2017)

Voor Esta is het ook duidelijk, ze gaat een certificaat ‘Guidance & Counseling Psychology’ doen als ze zich er op tijd voor kan aanmelden. Daarvoor zal ze – D.V. – naar Baraton College in Eldoret gaan. Nellie en Meshack van Happy Rock zijn op zoek naar mogelijkheden voor haar om op zichzelf te gaan wonen. Dat is natuurlijk ook heel spannend… Als Joyce toch besluit om ‘Business administration’ te gaan doen dan gaat ze mogelijk naar hetzelfde Baraton College als Esta.

Over Sasura secondary school in Marsabit waren zowel Sukuku – onze sponsorling – als Amani en ik niet tevreden. Het meisje vertelde dat er gebrek is aan leraren en ze voor sommige vakken wel examen moest doen terwijl er geen lessen over gegeven zijn…Meer dan eens heb ik contact gehad met de school om te vragen om resultaten van Sukuku en de mevrouw beloofde die dan op te sturen maar ik heb nog nooit een e-mail van haar ontvangen. De school heeft geen internet en computers en dus hebben Amani en ik besloten om op zoek te gaan naar een andere school voor haar. Vandaag hebben Amani en Dan haar als het goed is opgehaald en ze gaat nu over naar een school in Ngong, ongeveer een uur rijden van Nairobi.

(Foto 3: Sukuku en Carolien in Marsabit – 2016)

Jenisa is al begonnen met het voortgezet onderwijs in ‘form 1’ op dezelfde school waar Jacky naar toe ging, Moi Girls in Marsabit. Ze wordt deels gesponsord door haar ‘clan’ en deels door Stichting Galilea. (Foto 4: Jenisa uit Olturot – December 2017)

We wensen alle meiden alvast heel veel succes op  hun nieuwe school!

Note:  Jenisa en Sukuku maken deel uit van het Educatiefonds 2018. We hopen dat Joyce, Esta en Jacky allemaal mee zullen doen in het HHD-programma dit jaar! (Hope, Help and Development).