Kenia nieuws december 2017

Alles is gegeven!

Vanuit Kenia wens ik jullie allemaal een gezegend en voorspoedig 2018. Ons is een nieuw jaar gegeven om, samen met Hem, te leven!

Evaluatie met hoogtepunten van 2017 – deel 2

Juli – van Zuid-Soedan naar Yasha

• Voor het eerst in 5 jaar is Roos uit Brakel weer in Kenia, ik ontmoette haar tijdens een zendingsreis naar Zuid-Soedan in 2011. Ik bracht haar in contact met Yasha ministries in Nakuru om haar te helpen bij haar zoektocht en plan van de Heere met haar leven. Ze was ook een paar dagen bij mij op bezoek!

Augustus – Jacky sluit haar DTS af

• De verkiezingen hebben hier altijd een soort van verlammend en vertragend effect op de maatschappij. Ik heb me in die periode gericht op mijn studie en het schrijven van een Human Resource document voor Stichting Galilea, ‘Een basis voor HR’.
  • Op 18 augustus was de diploma-uitreiking van Jacklyne! Ze heeft haar Discipleship Training School afgerond en wil graag boven alles wat ze doet dienstbaar zijn voor de Heere…Dat was voor mij persoonlijk echt HET HOOGTEPUNT van dit jaar! Trots op onze 1e HHD-er…

September – Contact met thuisfront

• Voor de TFC (Thuis Front Commissie) hebben we alweer een tijdje een nieuwe voorzitter, Albert Schinkel van de CGK te Kampen. Er is dit jaar regelmatiger persoonlijk contact met Kenia geweest door de TFC. Vorig jaar kwam er via de TFC een actie vanuit de Kindernevendienst, zij hebben € 360 gespaard voor Kenia!! Dat heeft mij en ons diep geraakt, bedankt lieve kids!

Oktober – Verkiezingen brengen onzekerheid en instabiliteit

• Op 26 oktober werd er een 2e verkiezingsronde gehouden…Kenia is opnieuw in onzekerheid gedompelt. Ik ben voor zo’n 2 weken in Nairobi totdat het weer enigzins stabiel lijkt in het land.

November – Watervoorziening voor het groenteproject

• Dan & Amani zijn in de buurt van Nairobi en we spreken af. In Olturot heeft Dan de nodige leidingen e.d. gelegd voor de watervoorziening van het groenteproject. Ook is hij een committee aan het samenstellen met leden van de kerk welke straks zal gaan over het draaiende houden van het project. De agrarische organisatie die werkt aan het implementeren van het plan is bijna klaar om te starten.
  • We bestuderen het Oude Testament voor de TCL studie, heel veel informatie en opdrachten…Ik bereid me voor op het moeilijkste examen tot nu toe – een test over mijn kennis van het hele OT! Ik ben benieuwd hoe het is gegaan en hoop de cijfers eind december te hebben.

December – Mama Jenisa ’s worsteling tussen cultuur en geloof

• Het is de bedoeling dat we voor de Happy Rock kinderen een uitstapje / excursie organiseren. Maar er kwam vanuit iemand van de kerk in Eldoret sponsoring om de kids naar het SPF (1) jeugdkamp te laten gaan. Fantastisch voor de kinderen! Wij hebben daarom besloten onze bijdrage aan andere noden van het weeshuis besteden.
  • Jenisa uit Olturot wordt vanaf 2018 met behulp van ons Educatiefonds gesponsord!  ‘Dat haar moeder de moed heeft om tegen haar cultuur in te gaan (haar man is niet bereid onderwijs te bieden aan zijn dochter) en een betere toekomst voor haar kinderen na te streven, vinden we enorm dapper en dat zal van haar ook de nodige offers vragen. Je – Carolien – schreef dat ze haar vertrouwen op de Heere heeft gevestigd en wij hebben onszelf afgevraagd of God ons wil gebruiken om dit vertrouwen te bevestigen.” – bestuur Stichting Galilea

1. SPF = Sirikwa Pentecostal Fellowship