Kenia nieuws oktober 2017

Esta en Joyce gaan examen doen!

Vandaag, 26 oktober, wordt er een 2e verkiezingsronde gehouden…Nadat de eerdere verkiezingsuitslag werd weerlegd door de rechtbank naar aanleiding van beschuldigingen door de oppositie, moest er opnieuw een verkiezing gehouden worden. Het zijn onzekere tijden waarin de oppositieleider zich geen 2e keer verkiesbaar heeft gesteld en gisteren verklaart heeft dat zijn politieke partij nu een verzetsgroep is. Ik vind rust in woorden van koning Hizkia ‘…U alleen bent God van alle koninkrijken op aarde…’ (2 Koningen 19:15). Zo de Heere wil begint het examen voor het voortgezetonderwijs direct na de herverkiezing, begin november.

Keuze vervolgstudie van Esta en Joyce – HHD programma

Joyce en Esta doen vanaf volgende week hun examen, de resultaten zijn binnen enkele weken uit. Als de uitslag een C- of een C of hoger is, krijgen de studenten uitnodigingen van universiteiten. Ze hebben al op verschillende universiteiten gesolliciteerd dit jaar en hopen dat, als de score hoog genoeg is, een van die scholen hen uitnodigt om daar te komen leren; want dit houdt in dat ze 50% gesponsort worden door de regering. De uitnodigingen komen meestal in januari, dus na hun examen gaan beide meisjes naar hun familie voor de Kerstvakantie.

Esta heeft als 1e optie psychologie en als 2e Information Technology.  Joyce heeft alleen medische opleidingen aangeschreven. Helaas, voor dokter komt ze nu nog niet in aanmerking, haar score is te laag. Als ze een C scoort voor biologie en een C- voor een van deze 3 vakken: scheikunde, wiskunde of natuurkunde, dan kan ze een medisch diploma gaan halen en eventueel daaruit verder groeien. Als we zelf naar een college gaan, zonder uitnodiging, wordt alles met eigen geld betaald.

Certificaat, diploma of universiteit?

Als Joyce’s of Esta’s uitslag een D is, worden ze niet uitgenodigd door een universiteit… Dan hebben ze 2 mogelijkheden, Joyce heeft nu een C- en Esta een D -.

1. Bij een minder bekende universiteit solliciteren, die dezelfde vakken en opleiding geeft, maar minder bekent staat. Dan is het nog steeds mogelijk om 50% support te krijgen. Dit is een optie voor Joyce.
  2. Als de score te laag is op verschillende vakken, is een college en start optie. Dit zou een plan kunnen zijn voor Esta.

Ze hebben verschillende certificaat en diploma opleidingen gezien, sommigen van 6 maanden, andere 12 maanden. Elgon View college in Eldoret heeft een certificaat opleiding in sociaal werk, waar psychologie een groot onderdeel van is. Sociaal werk is een brede opzet. In een college begin je met een Certificaat, (1 jaar), Diploma (2 ½ jaar) en Degree (3 jaar).  Daar is minimaal een D voor nodig.

De opleiding duurt 1 ½ jaar en kost 12.000/ksh. per termijn, er zijn er 3. De school heeft een goede kwaliteit examen-board: van de KNEC (Kenya National Exam Council). Er is ook een diploma in counseling en psychologie als doorstromingsmogelijkheid.

Kenya Medical Training College heeft een diploma Community Health Nursing in Eldoret, dat is verpleging. Deze opleiding duurt 3,5 jaar. Het schoolgeld is 8700 ksh per semester (x3), zonder administratiekosten, uniform e.d. (Note: wisselkoers +/- € 1 = 115 ksh)

Uw bijdrage voor een vervolgopleiding

We willen u als sponsor graag inzicht geven in de onderwijsmogelijkheden van ‘onze’ meiden en vragen om een bijdrage voor ze over te maken op NL85 SNSB 0963 6238 85 o.v.v. HHD programma, zodat Esta & Joyce begin volgend jaar gelijk door kunnen stromen naar een beroepsopleiding!

U kunt meer lezen over het HHD-programma op http://stichtinggalilea.nl/projecten/181/hhd-programma/

‘Hartelijk dank voor het  meehelpen deze meiden tot vrouwen te laten groeien!! HHD is een goed plan, God zegene alle acties. En voor zover wil ik u ook bedanken, voor de jaren financiële support. Heel hartelijk dank!’

Hartelijke groet, Nel Wanjala – Happy Rock Center