Kenia nieuws mei 2017

Stromen van zegen…

In het donker gaan  we met een Landcruiser naar Kargi – Stefan rijdt. We hebben in Marsabit een paar uur gewacht op de ds. met wie we mee konden rijden. Het heeft de afgelopen dagen geregend en onderweg zijn er ‘seasonal rivers’ welke je bestemming soms onbereikbaar maken. Gelukkig is er bij de grootste een weg omheen en kunnen we de volgende dag de school bezoeken die begin dit jaar geopend is door het Keniaanse Missions of Hope.

Christelijk onderwijs dit jaar gestart in Kargi

Jane, de supervisor, vertelt over de ontwikkelingen van de afgelopen maanden en laat ons de school zien – we zijn onder de indruk…Er is met een groot sponsorbedrag een hele goede school gebouwd met een administratie- en keukenblok. De leraren komen van buiten Kargi, maar er zijn ook Samburu vrouwen die dagelijks lunch maken voor de kinderen. In elke klas zeggen de leerlingen een Bijbelvers op en wordt er een liedje voor ons gezongen. Het hoofdkantoor van MiHo nodigde ons uit om hier te laten zien wat ze in samenwerking met Citam en Stichting Galilea ook in Olturot willen realiseren. Dit dorp heeft lang gewacht op een school voor de kinderen en deze maakt nu al een enorm verschil voor iedereen. Het zijn geen grote bedragen die de gemeenschap kan bijdragen aan het onderwijs maar gezamenlijk maken ze daar beslissingen over. MiHo gaat over het algeheel management van de school in Kargi.

Olturot verwacht ‘1e steen’ voor de Chr. kleuter- en basisschool in juni

Ik stelde aan de kinderen in Kargi de vraag of ze graag zouden willen dat er in Olturot ook een school komt waarop ze natuurlijk allemaal enthousiast ‘ja’! zeiden. Nu is het aan ons de taak om ervoor te zorgen dat wij ons aandeel daarin voor lesmateriaal, tafeltjes en stoeltjes e.d. waar maken. Uw gift is daarbij onmisbaar! Geef o.v.v. Onderwijs Olturot

Alleen al voor de bouw van de school in Olturot werd door een andere organisatie meer dan € 90.000 beschikbaar gestelt. Een stuk  land van 10 acres werd door de gemeenschap gegeven voor hetzelfde doel. Investeert u met ons in de toekomst van de kinderen? We hebben al een mooi bedrag van zo’n € 5000 maar gezien de omvang van het project kunnen we nog best wat extra fondsen gebruiken. Wat zou het fantastisch zijn als we dit bedrag kunnen verdubbelen…De bouw begint D.V. volgende maand.

Note:

Vorige maand was ik onderweg in Kenia met onze penningmeester Stefan. Daardoor was ik niet in de gelegenheid om een nieuwsbrief te schrijven.